Landstede Groep

GROEIEN? Bel ons 088 - 850 79 71

Leren in de mix

Feb '23. ‘We starten met Helpende Plus, ook al zijn jullie maar met z’n vieren. Maar dan als pilot met lessen in de vorm van blended learning.’ Het bericht werd niet meteen met gejuich ontvangen.

Je kon de deelnemers horen denken; ‘Ja, ja, blended learning. Dat is gewoon Engels voor leren op afstand.’ Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde zij-instromer een grote voorkeur heeft voor klassiek onderwijs. Als je wat verder doorvraagt, verlangt men niet zozeer terug naar de leraar voor de klas, maar vooral naar de persoonlijke aandacht. Het gezien worden, je gekend voelen, hulp krijgen ook al weet je zelf je leervraag niet helemaal te formuleren. Voor dat alles is (oog)contact nodig, het liefste in de vorm van een ontmoeting of les. Een beetje zoals ze vroeger zelf opgeleid zijn. Was alles toen beter?

Mooie mix
In de samenleving klinkt nu vooral de roep om vernieuwing. Het moet allemaal sneller, goedkoper, efficiënter. Ook het onderwijs ontkomt daar niet aan. En wil dat ook niet. Want vernieuwing brengt ook veel goede dingen met zich mee. Flexibiliteit, snelheid en ruimte voor verdieping. Blended learning is het sleutelwoord; de ideale combinatie van online- en offline leren en een mooie mix van verschillende leervormen. Dus we innoveren. We herijken, we moderniseren en verbouwen. Maar doen we daar alle doelgroepen een plezier mee?

Van de vier deelnemers is er eentje is enthousiast over ‘mixed leren’. Lekker aan de slag in je eigen tempo en wanneer het jou uitkomt. De andere drie zijn minder blij. Natuurlijk vinden ze het fijn dat de module start en niet verzet wordt, maar het inloggen alleen al gaat niet zonder slag of stoot. Er is een bug, wat wel eens voorkomt in een pilot. Maar supervervelend. Ze vinden zichzelf al niet erg computervaardig (‘anders zaten ze wel op kantoor’) en dan heb je ook nog eens een soort ‘valse start’. Eigenlijk willen ze het bijltje er bij neergooien. De backoffice schiet te hulp en regelt de toegang tot Mijn.groeiopleidingen.nl. De trainer krijgt het ‘gedoe’ bij het eerste persoonlijke contact om de oren. ‘Ik kan dat ook allemaal helemaal niet, ik doe nooit iets met de computer,’ is het mantra van een deelnemer. Op de vraag of ze ook nog nooit iets bij Zalando of Bol.com heeft besteld of heeft gefacetimed met (klein)kinderen, breekt de glimlach door. ‘Ja, dat wel, dat is zo.’ Ze is bij nader inzien toch ‘digitaler’ dan ze had gedacht.
Wat later is iedereen ingelogd. ‘Weer wat geleerd,’ klinkt het tevreden. Blended learning heeft nu al gezorgd voor persoonlijke groei in de vorm van de overtuiging ‘wij kunnen dit’.

Bij de evaluatie blijkt dat men, om de online opdrachten te doen, veel in de praktijk heeft betrokken. Zo werkt de mix het beste. De lessen waren toch het leukst. Vooral de inleefsessies in het ITC in Zwolle gooide hogen ogen. Hier werd met een eigen, relevante praktijkcasus de ene keer de zorgvrager en de andere keer de zorgverlener gespeeld.

Wat nog even moest wennen, was het krijgen van online feedback. Het is toch even schrikken als je ‘afgekeurd’ op je scherm ziet. Niks afgekeurd, maar bijna goed. Daar gaat de ICT-programmeur zich nog even over buigen. Want juist bij de mix van online en offline leren, staat contact en communiceren op nummer 1.

Ook online aan de slag met Helpende Plus? Klik hier!